Organizatori i umetnički tim 51. Bitefa, koji nudi od 22. do 30. septembra sedam predstava, uključujući 24-časovni “Olimp” Jana Fabra, najavili su pedesetak gostiju iz 15 zemalja, među kojima je i teatrološkinja Marija Ševcova iz Londona, profesorka na Goldsmits koledžu, koja je predsednica međunarodnog žirija.

bitef

Predstave glavnog programa 51. Bitefa, objedinjene sloganom “Epic Trip” (Epsko putovanje), ocenjivaće i pozorišna i plesna kritičarka Margareta Sorensen iz Švedske, hrvatska dramska spisateljica, dramaturškinja i rediteljka Ivana Sajko, koja živi u Berlinu, kao i umetnici iz Srbije – koreograf i performer Igor Koruga, član Stanice – servisa za savremeni ples, i kompozitor Draško Adžić, autor muzike za više od 30 predstava u Srbiji i regionu.

Žiri će odabrati dobitnike Gran prija “Mira Trailović” i nagrade “Jovan Ćirilov” među predstavama iz Belgije, Velike Britanije, Slovenije, Irana, Nemačke, Švajcarske i Srbije, koje potpiasuju, uz Jana Fabra, i Tim Ečels, Jernej Lorenci, Ersan Montag i Amir Reza Kuhestani.

Umetnički direktor i selektor Bitefa Ivan Medenica podsetio je 19. septembra na konferenciji za novinare da se želelo da u žiriju bude i ruski reditelj Kiril Serebrenikov, koji je od avgusta u kućnom pritvoru.

“Serebrenikov je dva puta učestvovao na Bitefu. Dugogodišnji umetnički direktor i selektor Jovan Ćirilov među prvima je prepoznao njegov rad, još ranih 90-ih godina. Nažalost, Serebrenikov je u kućnom pritvoru, sa sumnjivim optužbama, zbog čega je Bitef letos protestovao, kao i mnogi kulturni forumi i ugledni pojedinci u svetu”, izjavio je Medenica.

Medenica je najavio da će na 51. Bitef doći oko 50 gostiju iz 15-ak zemalja, kritičara, direktora pozorišta, selektora iz regiona, Evrope, ali i Nigerije i Irana, a glavni predmet njihovog interesovanja su predstave slovenačkog reditelja Jerneja Lorencija i nemačkog reditelja Ersana Montaga.

Direktor Bitefa i Bitef teatra Miloš Latinović izrazio je u ime organizacionog tima olakšanje što posle dugih i temeljnih priprema festival uskoro počinje.

“Srećni smo i radoznali da vidimo glavni program, ali i sve ono ostalo što čini Bitef značajnim festivalom, prateće programe, goste. Verujem da će to biti desetak vrlo uzbudljivih dana, koji će nam možda oduzeti san, ali koji će trajno ostati u našim pozitivnim sećanjima jer smo u nekoj našoj stvarnosti uspeli da se izborimo za lepotu koja nam je nužna i koja nas čini bar malo boljim i plemenitijim ljudima”, rekao je Latinović.

Prema njegovim rečima, ceo tim je dao sve od sebe da 51. Bitef bude na istom nivou kao jubilarno, 50. festivalsko izdanje. To je “neka nulta tačka ili 50. tačka sa kojom možeš da meriš i prošlost i budućnost. Ovo je festival koji smo mi doživeli kao nešto što je dugi korak u neku dobru, tačnu i lepu budućnost. Bez obzira na personalne stvari, mislim da je 50. i 51. izdanjem postavljen izuzetan temelj za bližu, pa čak i za dalju budućnost Bitefa”, izjavio je Latinović.

Posebnu pažnju skrenuo je na premijeru predstave “Carstvo nebesko” koju Jernej Lorenci režira kao koprodukciju Narodnog pozorišta u Beogradu i Bitef teatra.

“Ta koprodukcija je kruna one vere da mi možemo sve. Nije bilo lako pomiriti uslove, zahteve, pa i potrebe dva teatra koja po svemu nisu kompatibilna, ali verujem da će ‘Carstvo nebesko’ biti jedan od hitova ovog festivala, da će predstava doživeti dugovečnost i da ćemo sa njom iskoračiti prema velikim festivalima u svetu”, rekao je Latinović.

U prologu 51. Bitefa, 22. septembra, biće izvedena britanska predstava “Kvizula” u skraćenoj verziji od šest sati, i to za svega 70 gledalaca u Klubu Bitef teatra.

Na svečanom otvaranju, 23. septembra u Sava centru, publika će čuti glas čuvenog belgijskog umetnika Jana Fabra, a zatim počinje njegova predstava “Olimp: U slavu kulta tragedije – Predstava od 24 sata”.

Novina je da će Radio televizija Srbije na Trećem programu uživo prenositi celu 24-časovnu predstavu.

Zamenik glavnog i odgovornog urednika Kulturno-umetničkog programa RTS-a i glavni reditelj direktnog prenosa Miško Milojević izjavio je da je to veliki profesionalni i kreativni izazov, bez presedana na ovim prostorima. Snimaće 12 kamera, čak sto ljudi iz produkciono-tehničke ekipe biće angažovano u Sava centru, a u pauzama predstave biće emitovani razgovori sa oko 40 gostiju.

Medenica je ocenio da je taj poduhvat višestruko značajan, ali da “nijedna kamera ne može da prenese iskustvo ličnog doživljaja”.

“Autor koncepta, reditelj i scenograf Jan Fabr obuhvatio je više od 15 grčkih tragedija. Ja sam gledao 18-19 sati i toplo preporučujem da ostanete što duže možete. Predstava ima vrhove, ravnomerno raspoređene. Nije od one vrste na kojoj se može ‘uzeti uzorak’. Treba iskusiti to vreme, njene ritmove i energiju zasnovane upravo na dugom trajanju”, rekao je Medenica, dodajući da ni pauze nisu prave, već su inkorporirane u predstavu, glumci ostaju na sceni gde se odmaraju i te periode zovu dream time – vreme za sanjanje.

Publika će dobiti narukvice sa kojima može da izlazi i vraća se u salu, u foajeima će na ekranima biti prenošena slika iz sale, bez tona, a biće punktova za hranu, piće, odmor, tableta na kojima će moći da se čitaju grčke tragedije… Mislilo se i na pušače, pa je za njih rezervisana bašta Sava centra.

Pre glavnog programa, 20. septembra počinje Bitef Biblioteka – promocijom Fabrove knjige “Noćni dnevnici” u Kulturnom centru Beograda, kao i radionica za pozorišne kritičare koju vodi Bojana Janković u prostoru “Eurosalona”, gde je i ove godine smešten festivalski centar.

U festivalskom centru 19. septembra otvorena je izložba fotografija “Korai” mladog autora Koste Đurakovića.

Podrška mladima je i marketinška akcija “Pokloni Bitef” u okviru koje će predstavnici ambasada i velikih kompanija otkupljivati ulaznice za studente pozorišne umetnosti.

http://festival.bitef.rs/rs